4 Mayıs 2010 Salı

GAZLAR VE GENLEŞME

Gazların Genleşmesi
Şayet bir gaz üzerindeki basınç azalırsa, gaz genleşecektir. Bir soda şişesinin kapağını
aniden açalım; karbondioksit gazı hemen dışarı çıkar. Şişenin kapağı açılır açılmaz gaz
basıncı azalır. Bir gaz daha küçük bir hacme sıkıştırılabilir. Aynı gaz daha büyük bir hacmi
doldurmak üzere genleşebilir.
Gazlarla ilgili diğer bir bağıntı Charles Kanunu ile ifade edilir: Basınç değişmediği
takdirde, sıcaklık artınca bir gazın hacmi artar. Gazın ısıtılması onun genleşmesine yol açar.
Isıtıldıklarında gaz parçacıklarının kinetik enerjileri artar. İçinde
Normal şartlar altında havanın gaz sabitini hesaplayalım:
Normal şartlar altında 1atm = 101325 N/m2 dir. Yani P = 101325 N/m2
t = 0ºC ise T = t + 273 = 0 + 273 = 273K
v = 1 / 1,293 = 0,773395205 m3/kg değerlerini formülde yerlerine koyalım;

. Gazların Basıncı, Hacmi, Sıcaklığı, Ağırlığı ve Gaz Sabitleri Arasındaki
İlişki
Otomobil lastiğinin havası kontrol edildiğinde basıncı ölçülmüş olur. Basınç ölçeri
200 kilopaskal’ı gösterir. Lastikteki bu basınca ne yol açmaktadır? Hava lastiğe
pompalandığında, hava sıkıştırılmıştır ve hava daha küçük bir hacme zorlanmıştır. Lastik
içerisindeki gaz parçacıkları kinetik enerjiye sahiptir. Bunlar sürekli hareket hâlindedir.
Bunlar hareket ederken hem birbirleriyle hem de lastik çeperiyle çarpışır. Lastik çeperlerine
çarpan bu parçacıkların kuvveti, lastikteki basıncı ortaya çıkarmaktadır. Basınç, birim alana
isabet eden kuvvettir. Eğer gazın sıcaklığı artırılırsa, gaz parçacıklarının kinetik enerjisi artar
ve bu parçacıklar daha hızlı hareket eder. Böylelikle, lastik duvarlarına parçacıklar daha sık
ve daha büyük bir kuvvetle çarpar. Toplam kuvvet artınca, basınç da artmış olur. Bir
lastikteki basıncı artırmanın diğer bir yolu da içine daha çok hava pompalamaktır. Daha fazla
sayıda parçacığın lastik duvarlarına çarpması basıncın artması demektir. Lastik içindeki
havanın basıncı, dış hava basıncından daha fazladır. Sıcak bir günde çok uzak mesafe giden
bir otomobilin lastiğini ele alalım. Lastiğe ne olabilir? Lastik büyük bir olasılıkla
patlayabilir. Hava basıncı, barometre adı verilen bir gereçle ölçülür. Basınç birimi Paskal
(Pa) dır. Deniz seviyesinde hava basıncı 101 kilopaskal’dır. 1000 Paskal 1kPa’dır. Cıvalı bir
68
barometrede, 75 cm yüksekliğindeki cıva sütunu 100 kilopaskal'lık bir ölçümü gösterir. Bir
gazın sıcaklığı, basıncı ve hacmi arasında bir bağıntı vardır.
Bu bağıntılardan bir tanesi Boyle Kanunu olarak bilinir. Boyle Kanunu şöyle ifade
edilebilir: Sıcaklık değişmediği takdirde, basınç artınca bir gazın hacmi azalır. Bir gazın
parçacıklarının birbirine yakın olması artan basınç sebebiyle ortaya çıkar. Böylece, hacim
azalmış olur.
Herhangi bir gazın 0ºC de 1 atmosfer basıncı altında 1 m³ ağırlığına gaz sabiti denir.
Gaz sabiti R sembolü ile gösterilir ve şu bağıntıdan bulunabilir:
P = Atmosfer basıncı (N/m² = Pa)
v = Özgül hacim (m³/kg)
T = Mutlak sıcaklık (K)
Gaz sabiti her gazın cinsine göre ayrı bir değer alır. Verilen bu formülle normal şartlar
altında (0ºC ve 1 atm basınç altında) özgül hacmi (v) bilinen bütün gazların gaz sabiteleri
hesaplanabilir. Tablo 1.15’te bazı bilinen gazların özgül hacim (v) değerleri verilmiştir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

LED DİRENÇ HESAPLAMA

All LEDs require current limiting, without a current limiting mechanism the LED will usually burn out in under a second. Adding a simple resistor is the easiest way to limit the current. Use the calculator below to find out the value of resistor you require.

For example if you are wanting to power one of our_blank">red LEDs in an automotive application you would see that the typical forward voltage is 2.0 Volts and the maximum continuous forward current is 30mA. Therefore you would enter 14.5, 2.0 and 30 into the Single LED calculation box. After calculating you get 470ohm 1 watt as the result. Here is a that allows you to enter a resistor value and generate the corresponding color code.

Note: For automotive applications use the actual system voltage, not 12 Volts. Most 12 Volt system actually operate at around 14.5 Volts.

Supply Voltage
VOLTS
Voltage Drop Across LED
VOLTS
Desired LED Current
MILLIAMPS



Calculated Limiting Resistor
OHMS
Nearest higher rated 10% resistor

Calculated Resistor Wattage
WATTS
Safe pick is a resistor with
power rating of (common values are .25W, .5W, and 1W)
WATTS

LEDs in series

Several leds in series with one resistor
Supply Voltage
VOLTS
Voltage Drop Across LED
VOLTS
Desired LED Current
MILLIAMPS
How many LEDs connected




Calculated Limiting Resistor
OHMS
Nearest higher rated 10% resistor

Calculated Resistor Wattage
WATTS
Safe pick is a resistor with
power rating of (common values are .25W, .5W, and 1W)
WATTS
LM317 UYGULAMA DEVRELERİ HESAPLAMASI

 




Çıkış Voltajı
R1 resistor

R2 resistor

R1 resistor
R2 resistor

Çıkış Voltajı


Lm317 uygulama devreleri ve detayli bilgiye Buradan ulasabilirsiniz

LM555 - ASTABLE OSCILLATOR CALCULATOR

LM555 - ASTABLE OSCILLATOR CALCULATOR
Value Of R1 Ohms Value Of R2 Ohms
Value Of C1 Microfarads
Output Time HIGH SECONDS Output Time LOW SECONDS Output Period HIGH + LOW SECONDS Output Frequency HERTZ Output Duty Cycle PERCENT
Resistor values are in Ohms (1K = 1000) - Capacitor values are in Microfarads (1uF = 1)

NOTE: The leakage currents of electrolytic capacitors will affect the actual output results of the timers. To compensate for leakage it is often better to use a higher value capacitor and lower value resistances in the timer circuits.

LM555 Astable Oscillator Circuit Diagram


LM555 - ASTABLE CAPACITOR CALCULATOR

The next calculator can find the capacitance needed for a particular output frequency if the values of R1 and R2 are known.

Value Of R1 Ohms Value Of R2 Ohms
Frequency Desired Hertz
Capacitance uF
s

VOLT AMPER OHM ve WATT HESAPLAMA

Current:
kA (kiloamps) A (amps) mA (milliamps) µA (microamps)
Voltage:
kV (kilovolts) V (volts) mV (millivolts) µV (microvolts)