Girişteki devre köprü tipi bir doğrultucudur. Devrede dikkatimizi çeken bir nokta devredeki SCR' nin her ateşlemeden sonra kendiliğinden sönmesini sağlamak için doğrultucu çıkışında herhangi bir süzgeç kondansatör kullanılmamasıdır. Şekildeki R2 direnci hız kontrolü için kullanılır. L bobini oluşacak parazitik gürültüleri önlemek, D diyodu ise bu diyot üzerinde oluşan ters yöndeki gerilimleri kendi üzerinde kısa devre etmek için kullanılır.
Aşağıdaki şekilde tipik bir DC motor hız kontrol devresi görülmektedir.
- IA: Anod akımı
- iF: O anki en büyükanod akımı
- IH: SCR yi açık (ON) durumunda tutan akım yada tutma akımı.
- iR: En büyük negatif kapama (OFF) akımı.
- VRSL: En büyük negatif kapama gerilimi.
- VF: Geçirme durumunda (On durumunda) anod - katod gerilimi.
- VFmin: Geçirme durumundaki minimum (On durumunda) anod - katod gerilimi.
- V(BO): Devrilme (anod- katod arası iletime geçilme) gerilimi. Bu an IG akımı akar.
- V(BO)0: Devrilme (anod - katod arası iletime geçilme) gerilimi. Bu an IG akımı yoktur.
- - SCR Silicon Controlled Rectifier yada Silikon Kontrollü Tek taraflı akım geçiren Diyot Veya Transistör Gibi.
- - SUS Silicon Unidirectional Switch yada Silikon Tek yönlü Anahtar .
- - PUT Prgrammable Unijunction Transistor ( Programlanabilir Tek bağlantılı) Transistör. .
- Boyutları kontrol ettikleri güce göre çok küçüktür.
- Ömürleri, yarı iletken oldukları için pratikte olmasa teorikte sonsuz gibi algılanmalıdır.
- Çalışırken fazla ısınmadıkları için fazla soğutma problemleri yoktur.
- Görevini yerine getirebilmek için küçük gerilimler yeterlidir.
- Verimleri yüksektir. Çok az kayıpla çalışırlar,
- Yarı iletken oldukları için mekanik darbelerle etkilenmeden çalışa bilirler.
- Bakım gerektirmezler
- zaman/2 (t/2) saniyede açılabilir ve birkaç mikrosaniyede kapanabilirler.
b- TRIAC
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder